Kritik från konsumenternas försäkringsbyrå mot Folksam

Konsumenternas försäkringsbyrå är kritiska mot hur Folksam skött marknadsföringen och informerat om grupplivförsäkringen skriver idag nyhetsbrevet Risk & Försäkring:

“Problemet med denna grupplivförsäkring är att folk inte fortsatt att nyteckna försäkringen. Det är något som både Folksam och pensionärsorganisationerna borde ha reagerat på för länge sedan. Utan nya försäkringstagare försvinner den här typen av produkt, det kan vem som helst räkna ut, säger Camilla Bratt informationsansvarig på Konsumenternas försäkringsbyrå till Risk & Försäkring Online.

Hon är också kritisk till den marknadsföring som Folksam och pensionärsorganisationerna använde sig av när grupplivförsäkringen lanserades på1980- talet.

– Den ledde tankarna fel, säger Camilla Bratt. Jag kan förstå att många då fick intrycket att det rörde sig om ett sparande i stället för en försäkring, som bara sträckte sig ett år framåt i tiden åt gången.

– Grupplivförsäkringarna hos Folksam har varit ett lockmedel för pensionärsorganisationerna när de värvat nya medlemmar. Men de har inte skött marknadsföringen av försäkringarna lika bra och antagligen inte förstått konsekvenserna, tillägger hon.”

Mer information
Folksam
Konsumenternas försäkringsbyrå

Skrivet av

Paul Karjus

2009-10-30
 

Försäkring för dina barn

Välj mellan Barnförsäkring Stor eller Barnförsäkring Bas.

Ska du ut och resa?

Läs mer om vad du bör tänka på inför resan. Och ladda ner ditt resebevis direkt från webben.

Hjälp med pensionen

Vi hjälper dig att planera eller spara till pensionen, barnen eller något annat. Boka tid med våra rådgivare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *