Vi dribblar inte med kunderna

 

TONY

Sedan något år tillbaka gör Lärarförsäkringar månatliga uppföljningar om kundnöjdhet för att säkra att vi gör ett bra jobb och att ni som är våra kunder är nöjda med oss. Ett av målen är att våra kunder ska vara en procentenhet nöjdare med vår kundtjänst än övriga branschens. I januari inledde vi året på bransch-snittet men är väldigt stolta över att ha legat högre under perioden februari-september. Därför vill vi gärna att ännu fler hör av sig till vår kundtjänst för att säkerställa att de är rätt försäkrade.

Att slippa oroa sig
Lärarförsäkringars mission är att alla Sveriges lärare ska vara rätt försäkrade och ha gjort medvetna pensionsval. Att vara rätt försäkrad innebär att du ska ha det försäkringsskydd som din livssituation kräver. Varken mer eller mindre. Det betyder att vi lika gärna berättar vilka försäkringar du behöver som vilka du faktiskt inte behöver. Grundtrygghet är en förutsättning för att kunna leva livet. Syftet med vår verksamhet är att ta hand om dina försäkringsfrågor så att du kan lägga en del oro åt sidan och leva livet.

Inga onödiga försäkringar
Glädjande nog hör många kunder av sig till oss redan idag, men vi vill gärna hjälpa ännu fler lärare att bli trygga. Behov förändras genom livet, och det gäller även försäkringar. Livförsäkringen du inte behövde tidigare kanske nu är absolut nödvändig om du till exempel köpt en bostad som är belånad. Därför vill vi gärna att man hör av sig till oss för att gå igenom så att de försäkringar man har speglar ens verkliga behov.

Tony Qvarfordt har arbetat som handläggare på Lärarförsäkringar i sju år och är en av dem som hjälper medlemmarna i Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund med deras försäkringsbehov. Vi ställde några frågor till Tony om vad man kan vänta sig om man slår en signal till Lärarförsäkringars kundtjänst.

Varför ska man ringa till Lärarförsäkringar?
– Du får till att börja med reda på vilka försäkringar du har och hur de gäller. Det är inte alla som har koll på det, vilket jag kan förstå. Försäkringsdjungeln är rätt knepig. Vi kan också berätta vad du har rätt till för ersättningar från de övriga trygghetssystemen som du har via samhället och ditt kollektivavtal.

Hur går det till när du genomför behovsanalysen?
– Det faller sig oftast naturligt i samtalet. Jag går igenom försäkringsinnehavet, hör om kunden är försäkrad på annat håll och om vi i så fall har något kompletterande som kan behövas för att stärka upp skyddet. Jag brukar även gå igenom kollektivavtalade försäkringar och trygghetssystemen och hur de kompletteras av våra försäkringar. Jag tycker att behovsanalysen är särskilt viktig för dem med små marginaler där försäkringspengarna kan göra ganska stor skillnad om något händer.

Vad tycker kunderna som ringer?
– De flesta är väldigt nöjda faktiskt. Vi håller inte på och pushar eller dribblar med kunderna. Vi berättar om du är underförsäkrad likväl som vi kan berätta om du är överförsäkrad, alltså om du har onödiga försäkringar. Vi har ju inte provision så därför kan vi helt fokusera på kundens bästa – det bygger en seriositet för det vi håller på med.

Slå oss en signal och se så att du är rätt försäkrad
Lärarförsäkringars kundtjänst har öppet vardagar 08:00-17:00, måndag till fredag. Du når oss på 0771-21 09 09.

Skrivet av

Paul Karjus

2014-10-13
 

Försäkring för dina barn

Välj mellan Barnförsäkring Stor eller Barnförsäkring Bas.

Testa vår försäkringsguide

Ta reda på vilka försäkringar som just du behöver.

Aktuella föreläsningar

På våra kostnadsfria föreläsningar lär vi dig mer om pension, sparande och försäkringar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *